Zoals jullie misschien wel weten ben ik een week naar Budapest geweest voor school. Op school kregen wij de opdracht om onderzoek te doen in het buitenland. Je onderwerpkeuze was aan jezelf, maar het moest wel journalistiek zijn. Ik ging vorige week woensdag samen met drie vriendinnen (Celine, Marion en Joli) naar Budapest om onderzoek te doen naar de verschillen tussen Buda en Pest. Dinsdag kwamen we terug. Vandaag vertel ik jullie hoe het was en wat we hebben gedaan!

Woensdag 12 juni vertrokken we ’s ochtends met het vliegtuig naar Budapest. We vlogen vanaf mijn woonplaats Eindhoven, dus dat was ideaal. Na een vlucht van één uur en 45 minuten kwamen we rond 11 uur aan op het vliegveld in Budapest. Het was heerlijk weer, zo’n 25 graden. Vanaf het vliegveld werden we door een taxi die geregeld was door ons appartement, naar het appartement gebracht. Ons appartement was echt super! Heel simpel en netjes, maar perfect voor ons. De locatie was ook echt super, we zaten 2 minuten lopen van het metrostation af en we zaten ook in een buurt waar veel te vinden was. De eerste dag hebben we boodschappen gedaan en nog een aantal dingen op een rijtje gezet voor onze opdracht.

Celine, Marion, ik en Joli

Het parlementsgebouw

De tweede dag hebben we Buda bezocht, ons appartement zat in Pest. Buda is echt prachtig, het is heel heuvelachtig en het lijkt net alsof je in een andere plaats bent. Het was die dag ook echt super warm, ik denk dat de temperatuur was opgelopen tot 30 graden. We zijn over de Chain Bridge (Kettingbrug) gelopen, de belangrijkste brug die Buda en Pest met elkaar verbindt. Daarna zijn we naar het hoogste punt van Buda gelopen, o het was zo erg! Zoveel stijle trappen en het was enorm warm. Maar uiteindelijk kwamen we boven aan en het uitzicht was echt adembenemend. Vanaf het hoogste punt kon je over Pest en de Donau uitkijken. Vervolgens zijn we naar het Castle Museum gelopen, wat ook in een prachtige omgeving zat, en hebben we een afspraak gemaakt voor de volgende dag voor een interview. Daarnaast hielden we ook (bijna) dagelijks straatinterviews met inwoners. Ook hebben we die dag een agent geïnterviewd over de verschillen in criminaliteit in de twee stadsdelen. Na 7(!) uur lopen waren we helemaal kapot. We zijn teruggekeerd naar het appartement, hebben lekker gekookt en vervolgens nog een filmpje gekeken. We hebben die dag veel uitgewerkt voor onze blog.

Op vrijdag zijn we wederom naar Buda geweest omdat we een interviewafspraak hadden met een woordvoerder van het Budapest Historisch Museum. Zij vertelde ons meer over de samenkomst van de twee stadsdelen. Dit interview hebben we gefilmd. Vervolgens hebben we nog wat straatinterviews gehouden. Na het interview zijn we weer teruggekeerd naar ons district in Pest. Daar hebben we nog wat gewinkeld en eten gekocht. Vrijdagavond gingen we stappen in Budapest samen met andere studiegenoten. Zij zaten op dat moment toevallig ook in Budapest, omdat zij voor hun project ook iets gingen onderzoeken in deze stad. Op een gegeven moment zijn we naar een super gave club gegaan waar we tot in de late uurtjes hebben gedanst.

De basiliek

De volgende dag hebben we ons opgesplitst. We wilden deze dag onze opdracht afmaken zodat we zondag en maandag vrije tijd hadden. Celine en ik zijn in Pest op zoek gegaan naar een restauranteigenaar die we konden interviewen. Marion en Joli deden hetzelfde. Zo konden we de verschillen in horeca onderzoeken. We kwamen terug bij Budapest Bistro, een gloednieuw restaurant. Het interview was echt super! De manager was echt ontzettend aardig en gaf ons nog een exclusieve rondleiding. Het restaurant bleek erg populair. Niet alleen onder Hongaren en toeristen, maar ook onder beroemde mensen en politici. Het restaurant had een muur vol met handtekeningen van beroemdheden. Daarnaast was het ontzettend mooi ingericht, met exclusieve meubels. Ook kregen we de wijnkoeler ter waarde van €10.000,-(!) te zien. We mochten ook nog een kijkje nemen in de keuken. Daarna spraken we af met Marion en Joli om wat te gaan eten bij Vapiano. Dat was echt mega lekker. Die dag hebben we rustig afgesloten. Onze opdrachten waren eindelijk af!

Op zondag gingen we eindelijk shoppen in Pest. Bij het metrostation Deák Ferenc, twee haltes vanaf ons metrostation Blaha Luzja, zaten ontzettend veel winkels. Onder andere de Bershka, New Yorker en Zara hebben we een bezoekje gebracht. Tot mijn grote vreugde zat er ook een DM in Budapest! Een shoplog volgt later nog. Die avond zijn we nog een keer naar Buda geweest om de zonsondergang te bekijken. We hoorden van veel mensen dat het heel indrukwekkend is om de zonsondergang vanaf de heuvel te bekijken. En dat was het! Het was echt prachtig. Na zonsondergang hebben we langs de Donau gelopen. Het parlementsgebouw, een van de grootste bezienswaardigheden in Budapest, was ontzettend indrukwekkend doordat het helemaal verlicht was. We hebben de avond afgesloten op een terrasje met uitzicht op het parlementsgebouw.

De Donau stond nog zo hoog. Rechts horen normaal treinen te rijden.

Maandag was het de warmste dag van ons verblijf. Het werd maar liefst 36 graden. We hebben de hele week zon gehad en geen een keer regen. We wilden heel graag gaan zwemmen op maandag dus besloten we naar Margaret Sziget (Eiland) te gaan. Helaas bleek bij aankomst dat deze nog afgesloten was wegens de overstromingen een week eerder. Op mijn telefoon zocht ik naar het dichtstbijzijnde andere zwembad. We kwamen uit op het Dagály Bath, een zwempark met 10 buitenbaden. Na wat heen en weer gereis, kwamen we er eindelijk aan. We hadden het zo warm en waren toe aan een frisse duik! Het was heerlijk om eindelijk écht te kunnen ontspannen. We hebben die dag heerlijk gezwommen en gezond. De avond hebben we verder rustig gehouden aangezien we om 02.30 uur moesten opstaan omdat we om 04.00 uur werden opgehaald om naar het vliegveld te gaan…

… tenminste dat was het plan! We hadden netjes onze wekkers (2 wekkers) gezet om half 3. Die zijn ook afgegaan. Maar bij beide wekkers zijn ze per ongeluk uit gegaan! Op een gegeven moment werd ik wakker en vond het wel erg lang duren voordat de wekker ging. Ik keek op mijn telefoon en schrok me kapot! 04.09 uur. Mijn god! We waren te laat. Ik schudde Celine naast me wakker en zijn schrok zich ook kapot. Ze rende naar de woonkamer om de andere twee te wekken. Joli is op haar blote voeten naar buiten gerend om de taxichauffeur te smeken om nog even te wachten, terwijl wij snel onze laatste dingen inpakken. Gelukkig hadden we het meeste al de avond ervoor ingepakt dus alleen mijn pyjama, toilettas en make-uptas moesten er nog in. Ik heb mezelf nog nooit zo snel klaargemaakt. Om half 5 stonden we buiten bij de taxi. Snel nog even uitgecheckt en de taxi ingesprongen. Ons vliegtuig vertrok om 06.30 uur, de gates sloten om 06.00 uur. Het was nog ruim een half uur naar het vliegveld. Gelukkig was ik dus nog op tijd wakker geworden, als het een half uur later was geweest hadden we het vliegtuig niet meer gered. Op het vliegveld aangekomen hebben we meteen onze koffers ingecheckt. Daarna konden we uitpuffen en hebben we eindelijk ontbeten. Wat een begin van de dag zeg! Gelukkig ging de terugreis verder goed en binnen no time stonden we weer in Eindhoven.

Budapest was prachtig en weer een geweldige ervaring. Ik begin steeds meer te houden van hoofdsteden in het Oostblok. Wat is het daar toch prachtig. Eerst Riga en nu Budapest. Ik wil nog veel meer zien in dit gebied. Het was ontzettend leuk en gezellig. Ook hebben we super veel voor school gedaan dus daar ben ik ook erg blij mee. Ik kan Budapest echt aanraden, het is een stad die je gewoon gezien moet hebben.

Auteur

Wat leuk dat je mijn artikels leest! Glambeauty is mijn persoonlijke blog over beauty, lifestyle en alles wat mij bezighoudt. Vragen? Schroom dan niet om contact met mij op te nemen!